15. června 2014

Jan Bauer: Ženy z rodu Habsburků

"Úděl matek, manželek a dcer nejmocnější evropské dynastie."
Během staletí si páni z rodu Habsburků dokázali diplomacií a válkami zajistit v Evropě takové postavení, že se jejich území rozprostíralo od hranic Polska až po africké pobřeží. Jakou roli v jejich bojích a intrikánství sehrálo něžné pohlaví? Nemáme náhodou za každým velkým činem hledat ženu?

Autor: Jan Bauer
Počet stran: 292
Nakladatelství: Alpress
Rok vydání: 2009
Žánr: Historický román, faktografická kniha + populárně-naučná.


Obsah:


  • Hrabata z Jestřábího hradu
  • Jana Kastilská
  • Marie Uherská
  • Filipina Welserová
  • Anna Rakouská
  • Marie Terezie
  • Marie Antoinetta
  • Marie Luisa
  • Žofie Bavorská
  • Alžběta Bavorská
  • Žofie Chotková
  • Alžběta Windischgraetzová
  • Zita Bourbonská




Moje hodnocení:

  1. K obsahu tentokrát nebudu nic psát, protože to se u odborných knih dost dobře nedá, proto jsem sepsala alespoň hlavní kapitoly, abychom všichni věděli, o jaké ženy z rodu Habsburků se jedná. 
  2. Pocity z této knihy jsou u mě tentokrát velmi rozporuplné. Na jednu stranu se mi kniha moc líbila, Jan Bauer je rozhodně znalý dané tematiky a umí to hezky podat pro laiky. Ovšem obrovský problém jsem měla se subjektivními pocity autora, které do knihy zahrnul. Kniha se tváří jako odborná monografie, ovšem časté autorovy vsuvky (ironické a velmi zcestné) z knihy dělají obyčejnou knihu z populárně-naučného žánru. Jednou - dvakrát bych to asi zvládla a nic z toho nedělala, ovšem tyto autorovy potřeby se ke všemu vyjádřit po svém (sarkasticky) mi znechutily celkový dojem na knihu. Musela jsem ji vložit do poličky populárně-naučných, protože mezi odborné monografie rozhodně nepatří!
  3. Ještě si neodpustím jednu výtku. Objevila jsem v knize dvě chyby, co se historických nepřesností týče, takže mi to trochu připadá, jakoby to autor sepsal a víc už to po sobě nepřečetl, protože jinak si neumím vysvětlit, že může zaměnit dvě historicky spolu absolutně nesouvisející osoby.
  4. A poslední moje výtka je opět na autora (ale víceméně spíše na korekturu), jelikož kniha obsahuje obrovské množství překlepů (které bych ještě odpustila), ale bohužel také dosti výrazných hrubek a stylistických chyb, které jsou opravdu nepřehlédnutelné. 
  5. No a nyní už jen pochválím to co zbylo. Autor vybral zajímavé osudy žen, ačkoli si myslím, že některé známé mohl přeskočit a věnovat se těm "méně známým". Každopádně až na výše zmíněné chyby a autorovy subjektivní názory, se mi autorův styl psaní líbil. Je vidět, že se dané tematice věnuje, často cituje jiné autory a také dobový materiál. Co bych ale vytkla, je to, že autor zbytečně dlouze uvádí čtenáře do atmosféry a na můj vkus strašně moc odbíhá. Ano, pro mě, jako pro historika, to bylo fajn si něco osvěžit, ale myslím si, že laik se v úvodních stranách každé kapitoly zamotá. 
  6. Co mě ne / mile překvapilo bylo to, že autor popisuje i muže z rodu Habsburků (např. Rudolf II., Napoleon II., František Ferdinand, Karel I....), což je podle mě zbytečné. Stačilo by jejich osudy zmínit několika větami. Nechápu, proč jejich historie přesahovala počtem stran jejich manželky / matky, kterým původně ony kapitoly byly věnovány.
  7. Suma sumárum, budu hodnotit dvojím metrem. Jelikož laikům bych knihu doporučila, je velmi poučná, autor umí navodit atmosféru a vysvětlit všechny spojitosti, hodnotím čtyřmi hvězdičkami. Jako historik knihu hodnotím dvěma hvězdičkami, za již zmíněné historické nepřesnosti, hrubky, překlepy, stylistické chyby a subjektivitu autora s jeho častými vstupy do vyprávění. (je vůbec spisovné slovo "Habsburkyně"?? Často mě to v knize iritovalo a nenašla jsem tohle substantivum ani v Pravidlech pravopisu, ani ve Spisovném slovníku jazyka českého). 







Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Alpress





Žádné komentáře:

Okomentovat