18. července 2013

Teréza Nováková: Úlomky žuly


Prozaička Teréza Nováková (1853–1912), známá především svými romány Jan Jílek, Jiří Šmatlán, Děti čistého živého a Drašar, napsala též řadu realistických povídek, mezi nimiž vynikají vesnické „kresby z nejvýchodnějších Čech“, vydané roku 1902 (a rozšířené roku 1919) pod názvem Úlomky žuly. Tyto obrázky a příběhy ze života venkovského lidu na Litomyšlsku představují vrchol autorčiny povídkové tvorby.







Úlomky žuly: Kresby podle skutečnosti z nejvýchodnějších Čech










  1. DROBOVÁ POLÉVKA (1893)
    • Hlavní postavy: Chlebounka, Boštička (dcera)
    • Stará vdova Chlebounka žije u chudé dcery Boštičky, zatímco syn je bohatý a žije na gruntu, Chlebounka s dcerou a její rodinou strádají. Zeť jí naznačuje, jak u nich překáží. Dva dny čekají, jestli bohatý bratr Boštičky pošle zabíjačku = drobovou polévku, ale nedočkají se.
  2. S NŮŠÍ (1894)
    • Děj se odehrává v Proseči. 
    • Hlavní postavy: Mařena Loučková, Milka,...
    • Mařena Loučková je velice chudá a vychovává svoji vnučku Milku. Aby je obě uživila, chodí denně s nůší a nosí lidem nákupy, za což dostává nějaký ten halíř. Celý život si šetří na funus a taky Milce na věno. Všechno ji zlomí, když ji sousedka obere o všechny peníze, které celý život šetřila pro Milku. Další ranou je Milčina smrt. Vezme si k sobě chlapce, ale ten zlobí a vůbec není šťastná. Nakonec umírá v nemocnici. Sama, zapomenuta, bez nikoho. Tolik se trápila tím, jaký bude mít pohřeb a nakonec byla pohřbena do hromadného hrobu, zapomenuta. Kontrast, že sama umírá v chudobě a zapomnění, kdežto někde ve světě má bohaté příbuzné. 
    • Přesný popis! Od vnějšího k vnitřnímu. Střídán í vyprávění a vnitřních monologů.
  3. ZRÁNA PŘED SVATBOU (1896)
    • Odehrává se v roce 1841. Máňa jde matce pro oblečení/kroj na svatbu, ale jelikož je zvědavá a chce si kroj prohlédnout, vysype ho z vaku. Bojí se výprasku, utíká zpět ke švadleně. Dostane vyhubováno, ale nakonec končí dobře. Přes okno se dívá na svatbu. 
  4. PŘED POHŘBEM (1898)
    • Mlynářka Holásková chystá pohřeb své dcerky Aničky. Tchán a tchyně ji nesnáší a tchán nakonec ani nejde na pohřeb. Podstata povídky je v tom, že přes všechno chystání na pohřeb, nemá matka ani čas se rozloučit s vlastní dcerou, než ji pohřbí. 
  5. HALOUZKY (1908)
    • Hlavní postavy: Kroulíkovi: dcery: Kačenka (která se vdává) a Anička. Anička je ta oblíbená dcera, která se nevdá za bohatého, ale zůstane doma na gruntu. Anička chce matce pomoct s pečením na svatbu a jde ve velkém horku pro halouzky. Dostane úpal a umírá. 
  6. NA FAŘE (1911-1912)
    • Hlavní postavy: Milka a František (je pobožný a otec mu divokou Milku zakáže).
    • Milka je ale těhotná s jiným, a proto se vdá za Nepraše. Po letech se příběh přesouvá o jednu generaci. Milka zemřela a zůstaly po ní 3 děti. Nejstarší Helenku otec nesnáší a stejně tak macecha. Milka se zamiluje do Honzíčka a chtějí se vzít. Když jdou pro rodný list, zjistí, že je nemanželská. Honzíček se jí zřekne. Na přímluvu sousedky, která ví, že Helenka je Františkova, ji Nepraš uzná, nechá se zapsat do jejího rodného listu jako otec a koná se svatba. Ačkoli povídka končí dobře, není to tak docela pravda. Helenka už není šťastná. Celý život trpí a bojí se, že se to někdo dozví, především Honzíčkovi rodiče.


MŮJ NÁZOR:
  1. Náročné čtení kvůli spoustě dialektismů, ale naštěstí je v novém vydání slovník, kde jsou téměř všechny vysvětleny. 
  2. Tematika trestů od Boha.
  3. Všechny končí špatně. Ačkoli 2 povídky končí dobře, nejsou to šťastné konce.
  4. Nápadné opakování jmen v povídkách (Milka,...)
  5. Citové otřesy ženských hrdinek (ať už starých žen v prvních povídkách, tak i mladých dívčin v pozdějších).
  6. Mizející venkov.
  7. Otázka víry (kvůli Tolerančnímu patentu).
  8. Osudy tvrdých žen = žula!!!
  9. Kniha je zařazována pod venkovský realismus, ale je to spíše psychologický realismus!
  10. Chystám také článek o Teréze Novákové, kde bych chtěla zmínit několik zajímavých poznámek z odborných studií. Snad mi na to zbyde trocha času. :)



Žádné komentáře:

Okomentovat