19. července 2012

Nicholas Sparks: A Walk to Remember (Nezapomenutelná cesta)

Nicholas Charles Sparks 

  • se narodil 31.prosince 1965, v Omaha, Nebrska (USA). 
  • Jeden z nejúspěšnějších americký spisovatelů současnosti
  • Jeho romány jsou výjimečné tím, že většinou nekončí klasickým happy endem
  • Příběh mladší sestry Danielle (1967-2000), která předčasně zemřela na leukémii, použil jako námět do svého románu A Walk to Remember (Nezapomenutelná cesta)
  • První publikovaný román (The Notebook) vyšel v roce 1996
  • V současné době žije v New Bernu s manželkou a pěti dětmi 

DÍLO: (vypisuji jen ty, které vyšly v češtině)


  • The Notebook = Zápisník jedné lásky (1996)
  • Message in a Bottle = Vzkaz v lahvi (1998)
  • A Walk to Remember = Nezapomenutelná cesta = Dlouhá cesta (1999)
  • The Rescue = Útěk do samoty (2000)
  • A Bend in the Road = Osudová zatáčka (2001)
  • Nights in Rodanthe = Noci v Rodanthe (2002)
  • Dear John = Milý JohneThe Choice (2006)
  • The Last Song = Poslední píseň (2009) 

A Walk to Remember (Nezapomenutelná cesta) 1999 



ANOTACE: 

Když bylo Landonu Carterovi sedmnáct, život se mu navždy změnil. To se psal rok 1958, Landon končil střední školu a rozhodně se nehodlal zatěžovat starostmi dospělých. A ani ve snu ho nenapadlo, že by se mohl zamilovat, natož do dcery místního faráře. Ale srdce mu velelo jinak. 





MŮJ NÁZOR:

Na Nezapomenutelnou cestu jsem se strašně dlouho těšila, protože film na motivy této knihy je úžasný. Vždycky u něj brečím, nemůžu si pomoct. Navíc výkon Mandy Moore a Shana Westa byly naprosto dokonalé, a i proto je film bezkonkurenční!
Což se ovšem o knize (bohužel!!!) říct nedá. Ačkoli jsem se opravdu snažila, byl to úplně jiný styl, než na jaký jsem zvyklá. Chvilku mi trvalo, než jsem si zvykla na vyprávění muže, ale to bylo nakonec docela dobré, protože kolikrát za život máme šanci vidět do mužské hlavy? :D
Každopádně…první kapitola jako úvod byla hodně dobrá. Takový úvod a navození atmosféry o 50let dozadu, to se jen tak nevidí a mně osobně se to hodně líbilo. Bohužel, ale tenhle hodně popisující! styl bohužel autorovi vydržel téměř celou knihu a já, ačkoli to většinou nedělám, jsem musela přeskakovat odstavce, protože mě zajímalo, jak se bude vyvíjet vztah Jamie a Landona a ne to, jak přišel Landonův dědeček k rodinnému bohatství, jak často jeho táta jezdí z Kongresu, a jak moc velký vztah má se svojí mámou. Chápu, že je to nezbytné k navození čtenáře do děje, ale přes tolik kapitol? Opravdu mě tenhle styl psaní zklamal a po půlce knihy už jsem byla skoro znuděná a snažila se to všemožně dočíst, protože jsem věděla, že když knihu odložím, už se k ní nevrátím.
Když jsem se přehoupla zhruba přes půlku a konečně se dostala k nějakému tomu ději, opět byl strašně nudný. Chvilkama jsem si připadala, jak kdyby to autor psal přímo v těch 50.letech, která tak nudně popisoval.
Samotný námět je dokonalý, ale snad poprvé jsem se setkala s knihou, která rozhodně není lepší než film. Je možné (a jsem si toho plně vědoma), že je možné, že se mi film líbí víc jenom proto, že je mi dobově a obsahově bližší, to je opravdu možné, ale kniha…no jsem dosti zklamaná a bohužel nemám ani jednou kladnou věc, kterou bych na knize vyzdvihla. Snad opravdu jen tu 1.kapitolu, kde se vypravěč dokonale představí, to ani, za to bych hvězdičku dala, víc bohužel ne.

Konec byl smutný, ale ne tolik dojemný jako ve filmu.

Líbilo se mi to, že Jamie od začátku věděla, že si jsou s Landonem souzeni, a že na to autor poukázal na začátku a na konci to vysvětlil.

Tím bych asi skončila, raději to nebudu více rozepisovat. Ačkoli jsem si stáhla do čtečky více knih od Sparkse (jen ty, co byly zfilmovány), zřejmě bude nějaký ten měsíc nebo rok trvat, než si přečtu další jeho dílo.

Takže bohužel (a nerada) dávám jen jednu a půl hvězdičky, první za dokonalý námět a půlku za již několikrát zmíněnou 1.kapitolu



Sparks o tomto románu v roce 2000 řekl, že je to jediný jeho román, při jehož psaní plakal. O hlavních postavách řekl: 

„Jamie Sullivan byla v mnoha ohledech moje mladší sestra. Moje sestra byla roztomilá, podobně jako Jamie. Stejně jako ona měla silnou víru. Stejně jako Jamie milovala církev. Stejně jako Jamie nebyla populární ve škole. Stejně jako Jamie byla vždy veselá a všechno, co v životě chtěla, bylo vdát se. 
A stejně jako Jamie, má sestra dostala rakovinu. 
Stejně jako Jamie, moje sestra někoho potkala. A podobně jako Landon si tento dlouhou dobu nedokázal představit, že by se mohl oženit s někým, jako je ona. Nicméně nakonec si nedokázal pomoci. Ač věděl, že je nemocná a že nemůže nad svou nemocí vyhrát, tento muž ji požádal o ruku. 
Byla to ta nejkrásnější věc, jakou kdy kdo pro někoho udělal, a já jsem nenapsal tento román jenom proto, abyste poznali mou sestru, ale i proto, abyste věděli, jakou úžasnou věc pro ni vykonal její manžel. 
Bohužel, má sestra zemřela v červnu. Bylo ji 33 let.“ 

Zdroj citace: wikipedia.org


Kniha vs. Film:

  Pokaždé, když do malého přístavního města Beaufort v severní Kalifornii zavítá jaro a vítr zavoní piniemi a mořem, vzpomene si Landon Carter na svůj poslední rok na střední škole a na dívku, která změnila celý jeho život na Jamie Sullivanovou. Byla vážná a konzervativní, její otec, reverend baptistické církve, ji vychovával přísně a bohabojně a Jamie jako by vůbec nezajímalo, že se jí ostatní spolužáci po straně posmívají. Zato Landon byl tehdy bezstarostný větroplach, který se potloukal s kamarády, vymýšlel klukoviny, nedělal si žádné plány do budoucna a upřímně řečeno si příliš nevěřil. Přesto se jednoho dne život těchto dvou mladých lidí osudově protnul a mezi Jamie a Londonem se zrodila láska. 













                 versus









Rozdíly už jsem zmínila ve svém názoru. Opravdu si myslím, že se mi film líbil mnohem víc z toho důvodu, že prostě je mi časově i obsahově bližší.
Je pravdou, že v knize se neobjevuje žádný namachrovaný, průšvihářský Landon, ani nijak extrémně lišící se Jamie.




  Když srovnám Jamie z knihy a Jamie v podání Mandy Moore, jsou tam velké rozdíly! Jamie byla normální dívka, jediné dvě odlišnosti na ní byly ty, že nosila s sebou všude bibli a oblékala se jinak než ostatní.

Filmová Jamie se také oblékala jinak než ostatní, také nosila s sebou všude bibli, ale mějme ně paměti, že ve filmu jsme se přesunuli o 50let blíž k nám, proto jsou to takové významné rozdíly.




  Také musím přiznat, že mě rozhodně více přitahuje Landon - opilec, machr v partičce, s autem, atd. Kdežto Landon z knihy byl obyčejný kluk, který si sice něco myslel, ale stejně dal Jamie najevo svůj nesouhlas jen jednou. Kamarádům ani jednou. Filmový Landon ano, ten se postavil kamarádům i Jamie, za což má u mě velké plus! :)
Navíc mě dostalo, jak hodně změnili rodinné zázemí Landona (Kongresman vs. doktor,co odešel od rodiny).




No, už to tady nebudu natahovat, stejně to nikoho nezajímá, a koho ano, pustí si film a přečte knihu, aby si udělal svůj vlastní názor :)




Takže film rozhodně pět hvězdiček!







A na úplný závěr něco pro milovníky Shane Westa :)



1 komentář:

  1. Prosím o vyplnění mého dotazníku o Nicholasovi Sparksovi, potřebuji jej k ročníkové práci
    http://www.survio.com/survey/d/Z9L5F7J0T4H3D1T7P děkuji předem :)

    OdpovědětVymazat